geboren 1949 in Vaals (waarover meer in het persoonlijk menu).
Onderwijsloopbaan
Kleuterschool (‘bewaarschool’) bij klooster Bloemendaal.
St. Aloysiusschool Vaals, klas 1-4 (jongensschool).
St. Jozefschool Vaals, klas 5-6 (jongensschool).

Eindexamen H.B.S.-b in Heerlen (Bernardinuscollege) in 1967 (jongensschool, reistijd 2 x 1 uur bus).
Doctoraalexamen sociologie 1974 in Nijmegen (c.l.)
– Hoofdvak: methoden en technieken van onderzoek.
– Bijvakken: onderwijssociologie / algemene pedagogiek en didactiek
In 1982 gepromoveerd
– ‘Docenten over onderwijs aan meisjes; positieve discriminatie met een dubbele bodem’.
– Promotores: Van Kemenade / Knoers
In 1997/’98 fellowship bij Netherlands Institute for Advanced Study in the Humanities and Social Sciences (NIAS, Wassenaar) van de K.N.A.W.
Beroepsloopbaan
Schoolvakanties af leeftijd 12: fabrieksbaantjes in Vaals, later Aken
1971: assistent afdeling onderwijssociologie KUN (bij prof. dr. Jos van Kemenade).
1972: onderzoeker ITS (instituut voor toegepaste sociologie Radboud Universiteit).
1983 – 1996: hoofd afdeling Onderwijskansen
1998 – 2005: senior-onderzoeker (in ’97 demotie wegens onvrede van PvdA-Stts. na ongewenste publicatie (Vk) over kwaliteit zwarte scholen, later bevestigd door Inspectie)
2005/06: Lid Tweede Kamer (GroenLinks)
2007: Projectleider onderzoek ‘Hoog-opgeleide allochtonen zonder baan’ voor FORUM-Utrecht (later herhaald, zie publicatielijst).
2007: Eerst onbezoldigd, later contractueel: Centrum Onderwijskansen ‘KAANS’, School of Bussiness and Economics, Maastricht University.
2014: Pensioen, tot heden contractueel verbonden aan UM, nu: Educatieve Agenda Limburg
Overige activiteiten
- Tijdens studie: Bestuurslid Unie van Studenten Nijmegen / deelname Kritische Universiteit en Politeia.
- Wetenschappelijk beoordelaar bij N.W.O. en bij Vlaamse en Zwitserse onderzoeksprogramma’s.
- Bestuurslid stichting ITS (KUN) in de jaren tachtig (werknemersvertegenwoordiger). 82 – 85
- Bestuurslid schoolbestuur Voortgezet Onderwijs in Cuijk (o.a. Merlet/OOMO) in 87 – 95.
- In 2002 kandidaat 2e Kamer voor GroenLinks (op uitnodiging, geen lid)
- 2006 Lid Raad van Toezicht van de Stichting voor Onderwijs en Opvoeding ‘FOCUS’-Sittard
- 2006 Lid Raad van Toezicht van de Stichting Kleurrijke Scholen
- Permanente stroom van lezingen, voordrachten en gastcolleges in afgelopen jaren.
- Advieswerk bij o.a. Gemeenten, FORUM-Utrecht, Dept. Onderwijs-Zürich, Vlaams dept. Onderwijs.
- Oud columnist Trouw op onderwijspagina; columnist bij onderwijsbladen
- In 2016: o.a. gastdocent bij ‘Masterclass Jonge Socialisten’ (landelijk), ‘Willem Vliegen leergang’ (Limburg), gastcollege Nieuwste PABO (Sittard)
- In 2017: inleidingen/gastcolleges voor Studiedag Netwerk VO (schoolbestuurders) / Samenwerkingsverband Stromenland, Berg en Dal / ph.d.’ s Texas (Vaeshartelt) / netwerk Onderwijsachterstandenbeleid (Utrecht) / hoorzitting Onderwijscommissie Tweede Kamer inzake toetsen / workshop Aachen Städteregion / Rijnlandconferentie (klooster Wittem)
Lidmaatschap begeleidingscommissie CBS-onderzoek ‘gewichtenregeling’ / begeleiding CBS-onderzoek ‘armoedecheck grensgemeenten’ / Academische werkplaats GGD project ‘kansen voor alle kinderen’ / ‘Gelijke kansen Alliantie’ - In 2018: Presentatie Nieuwjaarslunch Inspectie van het Onderwijs
Onderzoeksthema’s:
- Sociale ongelijkheid in schoolloopbanen (enerzijds sekse, etniciteit, sociale klasse, regio, anderzijds schoolprestaties, schoolovergangen en sociaal-emotionele ontwikkeling/welbevinden)
- Sociale ongelijkheid tussen scholen (populatie, organisatie, zuil, curriculum, team, doelstellingen, kwaliteitsmetingen, schooleffectiviteit, monitoring).
- Leerkrachtverwachtingen (self fulfilling prophecy, sociale stereotypering, interactie, informal tracking, verborgen leerplan, ‘boosting expectations’).
- Onderwijsbeleid (achterstandbeleid, formatiebeleid, lokaal beleid, deregulering en schoolautonomie, bestrijding segregatie).
- Grootschalige cohortstudies (mede-ontwerper van sinds 1988 lopende tweejaarlijkse cohort-onderzoeken in Primair onderwijs (variërend 50.000 – 80.000 leerlingen) in jaren negentig ook projectleider; opdrachtgevers: NWO en departement) daarna voortgezet onder naam COOL; mede-initiatiefnemer bij de UM voor cohortonderzoeken KAANS, sinds 2015 voortgezet in monitoring ‘Educatieve Agenda Limburg’.